INTERNET PRISROBOTTER FEJLFORTOLKER.

INTERNET PRISROBOTTER FEJLFORTOLKER.

Du skal som prissætter stadig selv fortolke prisefterretninger (f.eks. analyser og observationer), også når du anvender internet prisrobotter; Internettet og prisrobotter skaber ofte ”falsk rationalitet”. Alle kunder søger den samme lave pris – det gør forbrugere som udgangspunkt sjældent! En ”robot-efterretning” giver mange udbydere på nettet, en ”tvangstanke” om, at markedet er gennemsigtigt og præget af fuldkommen konkurrence. Det er ofte ikke tilfældet – eksempler:

  • Realiseret prispunkt: internetkunder bruger internet prisrobotter (eks. price-runner) for at finde et givet produkts laveste prispunkt, eksempelvis løbesko. Alle tror at prisen er givet (læs; bundprisen), men man kan sjældent se, om prisen realiseres. Hvis ikke den givne løbesko findes i den relevante størrelse eller farve, er prisen ikke den søgte, og man kommer som udbyder til at sætte prisen for lavt.
  • Utilstrækkelig efterretning – markedsdækning. I praksis har selv de bedste robotter sjældent 100% markedsdækning. Dvs. det er sjældent at robotterne dækker alle relevante udbydere og salgskanaler. Eksempel; køb af et hotelværelse, kan til tider findes til samme pris eller lavere end de traditionelle søgemaskiner. Eks. hvis man melder sig ind i diverse klubber eller afledte hjemmesider. Her vil man til samme pris som søgemaskinerne blive opgraderet til samme pris, idet det ofte vil være mere lønsom for hotellet, end ved brug af de returkommission betalte søgemaskiner.
  • Quantic løsning – gå baglæns og forstå adfærd udefra og ind!: Forstå dine målgruppers adfærd og positioner. Det vil sige start med at forstå dine kundesegmenters adfærd, før du programmerer dine priser. Hvis eksempelvis dine latente kunder kun søger 1 – 2 gange på søgemaskiner før køb, bør du formentlig optimere ud fra mere traditionel adfærd (priselasticitet).  I Quantic kalder vi dette ”udefra og ind”. 

Får mere at vide: http://quantic.dk/services/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/quantic-aps/

Close Menu